Reklama
 
Blog | Jaroslav Herda

Ujetá ruka. Ujetý Západ?

Pražský Činoherní klub musel pozastavit uvádění inscenace Ujetá ruka. Zatím nemůže splnit podmínku, aby herec v roli Tobyho byl potomkem černošských Afričanů nebo černošských obyvatel Karibiku.

Zdá se tedy, že o barvu pleti tu nejde. Jak víme, černoši nejsou stejně tmaví. Někteří spíše čokoládoví, jiní zase černí jako uhel, nebo, jak se běžně o těch nejtmavších říká (někdy i o Romech), černí jak bota.

Pokud jsem správně pochopil podmínku pro uvedení hry, mohl by Tobyho hrát i Afričan – albín, nikoli například dostatečně tmavý Rom. Albíni jsou však dost vzácní. Ale i kdyby Činoherní klub našel onoho černocha nečernocha a navíc herce, možná by zas nastal jiný problém, pokud by se ozval někdo, kdo by v tom viděl snahu připomenout těžký a někdy i tragický osud albínů v Africe, kde jsou často diskriminováni:

„Afričtí albíni jsou navíc hrozivě pronásledováni. V některých oblastech subsaharské Afriky jsou dokonce považování za nositele neštěstí a říká se jim tady zeru zeru (přízraky), zatímco v jiných oblastech se soudí, že jsou vybaveni kouzelnou mocí a že některé části jejich těla mohou zajistit štěstí a úspěch. To vedlo k případům mrzačení albínů“.

Pochopit dobře, oč tu, tam a onde běží, není snadné, neboť v jiné „kauze“ šlo naopak právě o barvu pleti:

„Americký hudební skladatel čínského původu Bright Sheng zrušil seminář na Michiganské univerzitě poté, co ho studenti obvinili z rasismu. Důvodem bylo, že jim na hodině pustil film Othello z roku 1965, v němž má představitel hlavní role Laurence Olivier načerněný obličej.“

Bývaly časy, kdy snad všichni lidé chápali co je divadlo a divadelní prostředky. Divadlo bývalo tím místem, tou scénou s právem dát hlas věcem, být kýmkoli a čímkoli, třeba i oslem nebo lvem. Třeba i Bohem. Pomocí šminek, rekvizit a světel vytvářet novou realitu. Svobodně.

Jako bychom byli svědky předznamenávávání konce starých časů umělecké svobody. V čase, kdy tak často slyšíme, že na Ukrajině se bojuje i za naši svobodu, by se Západ neměl zesměšňovat a ztrapňovat. Možná by se měl méně starat o to, aby si Vladimir Vladimirovič Putin zachoval tvář (aby neukázal nespokojen tu ještě strašnější), a pokusil se sám ukázat vlídnější tvář svým svobodymilovným lidem.

PS: Pokud by Činoherní klub uvedl inscenaci, v níž by byla postava Eskymáka (třeba nějakého z přátel Jana Eskyma Welzla), mohl by teoreticky také nastat problém. I těch mnoho pomřelo, když jim bílý muž zasáhl do jejich životů.

 

Reklama